jueves, 28 de febrero de 2013

EL DIBUIX (en sec)

Material que es treballa en sec. La rugositat del paper és la que atrapa el material en que es treballa, ja sigui un carbonet, un llapis de color... Després s'ha de fixar el material, normalment amb laca de pi.
Els materials tradicionals que es treballen en sec són els següents:
- Punta metàlica: "la punta metalica es una varilla de metal delgada que se usa como instrumento de dibujo. Se pueden utilizar varios materiales pero el plomo, la plata, el cobre y el oro son los más usuales" (LAMBERT, S. El dibujo: Técnica y utilidad). La punta de plom ha era coneguda pels romans, i durant l'època medieval es va generalitzar la seva utilització fins que va ser substituida pel grafit.
- El grafit: s'extreu del mineral del plom. Les mines dels llapissos normals están fetes de grafit, mesclat amb alguna argila, depenent del grau de duresa que es desitgi: els més tous contenen poca o ninguna. El tó del grafit és gris i brillant.

Gustav Klimt (1862 - 1918), Cabeza de anciana: llapis gras sobre paper.

- El carbonet: el carbonet és fusta carbonitzada de diferent duresa i de tó negre. La seva extrema delicadesa requereix sempre l'ús d'un fixador per al dibuix final. És una tècnica clàssica per l'analisis del clarobscur.

Pablo Picasso (1881 - 1973), Autoretrat: carbonet sobre paper.

- La sanguina: s'obté mesclant una varietat d'òxid de ferro en pigment, anomenat "hematites", amb goma aràbiga. Hi ha diversos graus de duresa fàcils d'identificar segons la seva brillantor externa i el gruix. Al igual que el carbonet, requereix l'ús d'un fixador per al dibuix final. Es va començar a utilitzar al segle XIV en estudis del cos humà i retrats.

Leonardo da Vinci, "Hombre coronado de hiedra con cabeza de leon" (1490).

Pràctica de classe: en aquesta primera pràctica de classe, hem experimentat amb els diferents materials que, al llarg de la història s'han utilitzat per dibuixar en sec: el grafit, la sanguina, el carbonet i la punta metàlica. Es poden observar els diferents materials utilitzats en aquest dibuix d'una esglèsia romànica. Queda clar amb els dibuixos anteriors, que com totes les tècniques que aniré explicant més endevant, s'han de treballar moltíssim.





No hay comentarios:

Publicar un comentario