La pintura mural al fresc és un procediment pictòric de tradició
mil·lenària que ja trobem documentada en els llibres de l'arquitecte romà
Vitruvi. Consisteix en aplicar, sobre un mur prèviament condicionat, un
arrebossat de morter de calç (format per hidròxid de calci i sorra) i aplicar
els pigments minerals dissolts en aigua mentre aquest es manté fresc. La
pintura es transforma en pedra.
Sovint, el terme «fresc» s'utilitza incorrectament per descobrir
moltes formes de pintura mural. La tècnica del fresc es basa en un canvi químic.
Els colors de terra, mòlts i barrejats amb aigua pura, s'apliquen sobre una
argamassa recent, de calç i sorra, mentre la calç aquesta en forma d'hidròxid
de calci.
A causa del diòxid de carboni de l'atmosfera, la calç es transforma en carbonat càlcic, de manera que el pigment cristal·litza a la mateixa paret.
A causa del diòxid de carboni de l'atmosfera, la calç es transforma en carbonat càlcic, de manera que el pigment cristal·litza a la mateixa paret.
Aleshores, l’ hidròxid de calci passa per un procés de
carbonatació que li farà tornar al seu estat inicial de carbonat de calci, i
fixarà els pigments a la seva superfície donant com resultat una pintura mat i
insoluble a l'aigua, resistent, de pigments purs i d'una gran intensitat cromàtica.
Poden pintar-se frescos
tant en interiors com en exteriors; resistiran sempre que estiguin en un lloc
raonablement protegit i no exposat a fums o vapors.
Per a la preparació del morter es necessita calç (absolutament
pura i blanca) i sorra (millor si és pura de rierol). L'aigua ha de ser el més
pura possible.
Quan la preparació de la paret, primer la superfície de la paret
es pica per rebre la primera capa de morter, després el trusilar, d'uns 12 mm d'espessor. A continuació s'aplica la capa
mitjana, el arroccoato, d'uns 6mm
d'espessor, i es deixa assecar. La tercera capa, una mica més prima, és el intocato que s'aplica només sobre
l'àrea que pot pintar-se en un dia. Finalment es traça el disseny sobre el intocato fresc, i s'aplica la pintura.
Les partícules de pigment penetren en la massa porosa, i queden absorbides quan
aquesta s'asseca. [PEDROLA,
Antoni. Materiales, procedimientos y
técnicas pictóricas (en castellà). Barcelona: Editorial Ariel, 2008.]
PRÀCTICA DE CLASSE: A clase, a causa de la manca de temps, hem realitzat un fresc entre tots. Primer hem preparat el "mur" (una rajola gran) barrejant la cal i la sorra amb l'aigua. Quan tots els materials es mesclen, queden fets una pasteta una mica líquida. Aleshotes, amb l'ajuda d'una espátula hem afegit la pasta sobre la rajola i després s'ha aplanat tot amb una altra eina. Ja està llest per pintar a sobre amb els pigments mesclats amb aigua. El resultat final està molt bé!
... Una mica d'història...
La pintura al fresc és el procediment
que més s'ha mantingut al llarg del temps i ha estat present en totes les
èpoques, un unes amb més importància que en unes altres, com ho demostren els
magnífics llegats històrics.
Les primeres mostres de pintura al fresc es poden trobar en els vestigis de les civilitzacions de la Grècia arcaica, Creta i Micenes (palau de Cnosos). No passa el mateix amb el llegat de l'Antic Egipte, ja que sembla ser que els egipcis no van conèixer la calç fins a la dominació romana.
Les primeres mostres de pintura al fresc es poden trobar en els vestigis de les civilitzacions de la Grècia arcaica, Creta i Micenes (palau de Cnosos). No passa el mateix amb el llegat de l'Antic Egipte, ja que sembla ser que els egipcis no van conèixer la calç fins a la dominació romana.
A més de les mostres orientals (Ajantha,
Sigiriya, entre altres) de l'Antiguitat es conserven els frescs etruscs, així
com el conjunt de pintures localitzades a Pompeia, moltes d'elles realitzades
al fresc.
De l'època romànica, els màxims
exponents de la pintura al fresc es troben a Catalunya, un dels centres més
importants d'Europa quant a aquesta tècnica, tant en qualitat com en quantitat,
en les obres realitzades per pintors anònims a les recòndites esglésies
pirinenques.
Durant el període prerrenaixentista va
tornar a renéixer amb força la pintura al fresc de la mà dels artistes italians
Fra Angèlic, Masaccio, Orcagna, Gozzoli, Piero della Francesca, etc.; aquests
pintors van tractar el color amb més transparència i frescor, qualitats que donen
al fresc la consistència marmòria i llisa tan diferent a l'opacitat de la
pintura bizantina i romànica.
En ple Renaixement el «buon fresco» va
ser practicat per Rafael, Miguel Angel i molts altres, que van demostrar ser
grans coneixedors de l'ofici i de la tècnica.
Durant el Barroc, la pintura al fresc va
perdre part de la seva popularitat enfront de la pintura a l'oli i va tenir els
seus alts i baixos, però es va mantenir amb figures com Tiépolo, un dels barrocs
tardans del segle XVIII. Puvis de Chacannes, un clàssic del segle XIX sent la nostàlgia
de la pintura al fresc, i en un dels seus llenços pintats a l’oli vol donar
l'aparença de fresc.
En ple segle XX, els muralistes mexicans
com Rivera, Orozco i Tamayo han utilitzat la pintura al fresc entre altres
procediments.
La qualitat visual de la pintura al
fresc no té avui un substitut que la iguali.
Campament de Jaume I, al Mural de la Conquesta de Mallorca (1285 –
1290 )
No hay comentarios:
Publicar un comentario